Klassikere
Klassikerne kan bestilles, så længe lager haves og leveres ved første udkørsel efter bestilling.
AT VÆRE ET HJERTE (1.-4. kl.)

FAG: Kristendomskundskab og dansk
OMFANG: 10 lektioner
Illustration: Mette Marcussen
Kan man leve med et hjerte i en flaske? Og hvorfor er kærligheden størst af alt?
Man kan sige, at være menneske er at være et hjerte. Det er nemlig ikke helt nok at sige, at man har et hjerte, for det vi ”har”, kan vi ignorere. Men et hjerte kan man ikke ignorere. Det mærker man hele tiden. Og så forbindes hjertet ofte med det symbol, der repræsenterer følelsen af kærlighed.
I projektet skal eleverne arbejde med bogen Hjertet og flasken af Oliver Jeffers, hvor en lille pige vælger at putte sit hjerte i en flaske, da hendes elskede bedstefar dør. Hendes nysgerrighed og livslyst skrumper, og først da hun som voksen møder et andet barn, kan hjertet tages ud af sit hårde kammer og igen åbne sig for verdens mange vidunderlige ting. Derudover skal eleverne arbejde med en gendigtning af fortællingen om, hvorfor Paulus i et af sine breve, erklærede “at størst af alt er kærligheden”, og hvordan hjertet blev et af de vigtigste symboler indenfor kristendommen.
NB: Projektet inkluderer ikke natur/teknologi, men det vil være oplagt at indgå et samarbejde med fagets lærer om hjertet, så den biologiske vinkel også belyses.
Tilmeldte lærere modtager:
Lærervejledning med baggrundsstof, forslag til undervisningsplan og elevopgaver
Bogen Hjertet og flasken
Materialepose med hjerter
Adgang til hjemmeside
PÅ JAGT I DET GAMLE TESTAMENTE (1.-3. kl.)
Illustration: Marie Dyekjær Eriksen
Hvad hed Noas skib? Hvor stor skal man være for at besejre en kæmpe?
Hvor højt et tårn kan mennesker bygge? Og hvor dårligt kan man egentlig behandle sine søskende?
I dette projekt skal eleverne på jagt efter en række centrale fortællinger i Det Gamle Testamente.
Med udgangspunkt i en stor myldreplakat, som er udviklet til projektet, skal eleverne arbejde med Det Gamle Testamente gennem 12 korte fortællinger. Det drejer sig om Skabelsen, Syndefaldet, Noas ark, Babelstårnet, Kain og Abel, Abraham og Isak, Jacob og Esau, Josef og hans brødre, udfrielsen fra Egypten, Moses, David og Goliat, og Jonas og havdyret.
Projektet afsluttes med et kreativt forløb, hvor eleverne i små grupper vælger én af fortællingerne, som de laver et produkt ud fra. I materialet vil der være en række forslag til dette produkt.
Tilmeldte lærere modtager
Lærervejledning med baggrundsstof, forslag til under- visningsplan og elevopgaver
Plakat af tegneren af Marie Dyekjær Eriksen
Klassesæt af A3-plakater til farvelægning
ET ÆBLE OM DAGEN (1. - 2. KL)

FAG: Kristendomskundskab, dansk, natur/teknik og evt. billedkunst
OMFANG: 8 lektioner med mulighed for udvidelse
Illustration: Birgitte Ahlmann
Hvad sker der med de nordiske guder, hvis de ikke får deres æbler? Kan et æble virkelig starte en krig? Og hvad har
æbler egentlig at gøre med viden?
Et æble om dagen arbejder dels med centrale æblefortællinger fra nordisk, græsk og kristen mytologi og dels med
æblet som naturfagligt fænomen. Forløbet sætter flere sanser i spil, når eleverne smager på æbler, lytter til fortællinger,
laver dramaøvelser og kreative udtryk.
I natur/teknologi undersøges æblet som naturfagligt fænomen, og i dansk arbejdes med kronologi og handlingsbro,
mens der i kristendom sættes fokus på æblets betydning i fortællingerne om Iduns æbler, Syndefaldet og Stridens æble.
Læreren har mulighed for at tilvælge ekstra lektioner i både billedkunst og natur/teknologi, hvor eleverne kan lave
mad af æbler og fremstille kunstværker med inspiration fra den belgiske kunstner René Magritte samt arbejde med
æbletryk.
Tilmeldte lærere modtager
Lærervejledning med baggrundsstof, forslag til undervisningsplan og elevopgaver
Hjemmeside med elevopgaver og illustrationer
Tilbud om kirkebesøg
HVÆLVINGENS HEMMELIGHEDER (4. - 6. KL.)
Hjælp dine elever med at afsløre kalkmaleriernes hemmeligheder og giv dem et overblik over sammenhængen mellem centrale fortællinger i Bibelen.
Eleverne lukkes ind i Bibelens univers ved hjælp af en kort nyproduceret film, hvor kalkmalerierne gennem animation bliver gjort levende og forståelige.
Med undervisningsmaterialet får læreren hjælp til at udfolde filmens historier og pointer. Eleverne introduceres overordnet til kalkmalerier og deres samtid, middelalderen. Derudover er der forslag til en række valgfrie fordybelsesområder. I hvert fordybelsesområde vil eleverne arbejde med Bibelens kronologi, udvalgte bibelske fortællinger og få nøgler til at ”åbne” kalkmaleriernes hemmeligheder. Som afslutning på
projektet skal eleverne selv arbejde kreativt med billedfortælling.
Tilmeldte lærere modtager
Lærervejledning med baggrundsstof, forslag til undervisningsplan og elevopgaver
Adgang til hjemmeside med supplerende materialer
Foldebibel til hver elev
RE:FORMATION - TESER, TRO OG TVIVL (4.-6. kl.)

FAG: Kristendomskundskab, dansk og historie
OMFANG: 6-8 lektioner
Illustration: Tiny Film
Re:formation er et spændende undervisningsprojekt om en tid for længe siden, hvor verden forandrede sig, og hvordan de forandringer stadig betyder noget for, hvordan mennesker i Danmark lever deres liv den dag i dag.
Det er også en opdateret udgave af et undervisningsprojekt fra 2017, der var 500-året for Martin Luthers opslag af de berømte 95 teser på kirkedøren i Wittenberg, som satte reformationen i gang.
Undervisningsoplægget er tilrettelagt i fem faser – med fem faglige temaer, der introducerer eleverne for reformationens forudsætninger, indhold og konsekvenser. Eleverne kommer på den måde omkring både 1500tallets verdensbillede, Martin Luther og Bibelen, bogtrykkerkunsten, reformationen i Danmark samt fællessang.
Klassen kan arbejde med alle fem faser eller blot udvælge fx to eller tre. Hver fase introduceres for eleverne med en kort tegnefilm. Projektet inddrager i øvrigt korte historiske fortællinger, elevcases og en musikvideo af rapperen Per Vers.
Tilmeldte lærere modtager
Lærervejledning med baggrundsstof og forslag til undervisningsplan
Klassesæt af Re:minder - elevbog med tekster, billeder, opgaver og fakta om reformationen
Adgang til hjemmeside med bl.a. tegnefilm og rap af Per Vers
Plakat
LIGNELSER - HISTORIER DER LIGNER (4.-6. kl.)

FAG: Kristendomskundskab
OMFANG: 4-10 lektioner
Illustration: Birgitte Ahlmann
I Det Nye Testamente besvarer Jesus ofte et spørgsmål med at fortælle en lignelse. Men hvad er en lignelse? Hvorfor benyttede Jesus disse fortællinger, og hvad kan vi bruge lignelserne til i dag?
Det sættes der fokus på i dette forløb, hvor eleverne gennem små lege og øvelser arbejder kropsligt og sanseligt med tolkningen af fire udvalgte lignelser: En mand havde to sønner, Arbejde i vingården, At sidde til bords hos Gud og En konge gør regnskabet op.
Igennem arbejdet med lignelserne får eleverne både viden om lignelsen som genre og om centrale kristendomsfaglige temaer.
Til projektet medfølger instruktionsvideoer, som klæder læreren på til at køre lege og øvelser med børnene.
Blandt de tilmeldte klasser vil et begrænset antal klasser blive tilbudt besøg i Bibliarium i København, som åbner i foråret 2025. Klassen får dermed mulighed for at være blandt de allerførste til at opleve Danmarks nye oplevelsescenter til formidling af bibelske fortællinger.
Tilmeldte lærere modtager
Lærervejledning med baggrundsstof, forslag til undervisningsplan og elevopgaver
Adgang til hjemmeside med ressourcer til undervisningen
FRANKENSTEIN - EN TRUE CRIME PODCAST (8.-9. kl.)

FAG: Kristendomskundskab og dansk
OMFANG: 8-10 lektioner
Illustration: Simon Væth
Er der en grænse for, hvad en videnskabsmand kan tillade sig? Hvem har ansvaret, når skabelsen går amok? Og hvem er egentlig monsteret i fortællingen?
Videnskabsmanden Viktor Frankenstein sætter sig for at overvinde døden ved at skabe et menneske ud fra kropsdele fra dyr og lig. Resultatet bliver et uhyggeligt væsen, der udvikler sig til et monster, og på sin vej slår flere mennesker ihjel. Men hvem er ansvarlig for de mange drab? Kunne drabene være undgået, hvis monstret var blevet elsket af sin skaber?
Med afsæt i Kenneth Bøgh Andersens genfortælling af Mary Shelleys klassiker Frankenstein fra 1818 skal eleverne reflektere over ovenstående spørgsmål og begreberne skyld og ansvar. Deres refleksioner skal de præsentere i en podcast, der i bedste true crime-stil undersøger, hvem der egentlig bærer ansvaret for de mange mord i fortællingen. Indholdet til podcasten finder eleverne i et dystert digitalt univers, der indeholder uddrag af klassikeren, bibelske og perspektiverende tekster samt bidder af interviews med en række eksperter.
Tilmeldte lærere modtager
Lærervejledning med baggrundsstof og forslag til undervisningsplan
Adgang til dystert digitalt univers med materialer og lydfiler til produktion af podcast
Oplæg til prøven i kristendomskundskab
Tilbud om lærerkursus med Kenneth Bøgh Andersen. Se nærmere her
LUK DØREN FOR HELVEDE (7.- 9. kl.)

FAG: Kristendomskundskab og dansk
OMFANG: 8-10 lektioner
Illustration: Zarah Juul, 2023
Svovlsøer, syndere og Satan. Horn, hove og hugtænder. Helvede beskrives som et frygteligt sted, hvis pinsler og plager med stor detaljerigdom er gengivet i billedkunsten, i folketroen og i populærkulturen.
De fleste af forestillingerne om Helvede stammer ikke fra Bibelen, men fra værket Den Guddommelige Komedie skrevet af Dante Alighieri i begyndelsen af 1300-tallet. Men hvordan endte det med at være sådan? Og hvorfor er det stadig 700 år senere Dantes version af Helvede, der er den dominerende i den folkelige forståelse?
Eleverne skal arbejde med Den Guddommelige Komedie som graphic novel, samt novellen Enden på komedien af Jesper Wung-Sung. Med afsæt i teksterne skal de linde på døren til Helvede og undersøge:
Hvad begreberne lykke og lidelse indeholder, og hvordan de kommer til udtryk i teksterne.
Hvordan Den Guddommelige Komedie benytter sig af intertekstualitet, deler fællesstof og opbygning med andre religioner og kulturer end den kristne.
Hvordan Den Guddommelige Komedie har påvirket og stadig påvirker populærkulturelle og folkelige helvedesforestillinger.
Hvilke forestillinger der er om Helvede i folkekirken i dag.
Projektet kan oplagt køres tværfagligt mellem dansk og kristendomskundskab. Eleverne skal på et kirkebesøg undersøge, hvilke forestillinger, der er om Helvede i folkekirken i dag. På baggrund af dette besøg og arbejdet med teksterne skal eleverne afslutningsvis fremstille en collage, der kombinerer Dantes udlægning af Helvede med folkekirkens og populærkulturens. Collagen er på samme tid en evaluering og et muligt produkt i forbindelse med afgangsprøven.
Tilmeldte lærere modtager
Lærervejledning med baggrundsstof og forslag til undervisningsplan
Adgang til hjemmeside
Den Guddommelige Komedie som graphic novel
Ny novelle af Jesper Wung-Sung
Tilbud om kirkebesøg
KRISTENDOMMENS HISTORIE (8. - 9. KL.)
Hvornår og hvordan opstod kristendommen? Hvordan gik det til, at kristendommen kom til Danmark? Og hvorfor findes der så mange forskellige former for kristendom i dag? Dette er blot nogle af de spørgsmål, someleverne vil få svar på i løbet af detteundervisningsforløb.
Projektet vil give eleverne et overblik over kristendommensudvikling fra at være en lille udløber af jødedommen til en stor verdensreligion med mange forskellige kirkesamfund. Der vil være flere historiske nedslag fx i vikingetid og omkring reformationen.
Afslutningsvis skal eleverne fremstille et kreativt produkt, som også vil kunneanvendes til folkeskolens afgangseksamen.
Tilmeldte lærere modtager:
Lærervejledning med baggrundsstof, forslag til undervisningsplan og elevopgaver
Klassesæt af elevhæfte om kristendommens historie
Forslag til prøvespørgsmål
Forslag til kreative produkter, der også kan anvendes til afgangsprøven
Folkekirkens Skoletjeneste i Næstved | Stationsvej 4, kld.| 4171 Glumsø