KLASSIKERE, DER STADIG KAN FÅS I BEGRÆNSET OMFANG
Klassikerne kan bestilles, så længe lager haves og leveres ved første udkørsel efter bestilling.
UNDERLIG FISK (2. - 3. KL.)
Liv og Fie er venner. Pludselig bliver Liv usynlig. Fie ser hende ikke. Findes Liv så ikke mere?
Med udgangspunkt i Rebecca Bach-Lauritsens og Lea Hebsgaard Andersens lille hverdagsdrama Underlig fisk inviteres eleverne til at tænke over det at føle sig set eller overset, synlig eller usynlig, udenfor eller indenfor fællesskabet. Eleverne præsenteres også for den bibelske fortælling om den udstødte tolder Zakæus, der oplever, hvordan det at blive set af en anden bliver en helt ny begyndelse.
Hver klasse får tilsendt en lille undre-æske med forskellige genstande, der kan bruges som afsæt i en indledende filosofisk samtale om det at føle sig overset/synlig i et fællesskab. Derefter arbejder klassen med bogen Underlig Fisk og den bibelske fortælling.
Med Zakæus-fortællingen som inspiration skal eleverne afslutningsvis arbejde med skyggeteater. Her tegner og klipper eleverne figurer og viser en lille skyggeteaterforestilling, der hurtigt og enkelt kan laves af forhåndenværende materialer.
Tilmeldte lærere modtager
Lærervejledning
Et oplæsningseksemplar af bogen Underlig Fisk
Elevhæfter
Hjemmeside med instruktionsvideo til skyggeteater
Undre-æske til filosofisk samtale
FORMET AF LER (1. - 3. KL.)
Gør dine elever fortrolige med de to skabelsesberetninger fra Det Gamle Testamente på en kreativ og skabende måde. Eleverne skal arbejde med ligheder og forskelle i de to bibelske fortællinger med kig ud til andre religioners skabelsesmyter.
Ved hjælp af en lille film bliver eleverne præsenteret for lerets historie. Her hører de om, hvordan det har spillet en vigtig rolle i flere religioners skabelsesmyter, samt hvilken betydning leret har haft og fortsat har for menneskers liv.
Undervejs i arbejdet med fortællingerne skal eleverne selv skabe væsener af ler og afprøve forskellige metoder og teknikker, som fremkalder personlighed og karakter. Elevernes væsener bruges som brikker i det afsluttende, evaluerende spil.
Tilmeldte lærere modtager
Undervisningsvejledning med baggrundsstof, forslag til undervisningsplan og elevopgaver
Adgang til hjemmeside med film, kopiark og indtalte myter
ET ÆBLE OM DAGEN (1. - 2. KL)
Hvad sker der med de nordiske guder, hvis de ikke får deres æbler? Kan et æble virkelig starte en krig? Og hvad har
æbler egentlig at gøre med viden?
Et æble om dagen arbejder dels med centrale æblefortællinger fra nordisk, græsk og kristen mytologi og dels med
æblet som naturfagligt fænomen. Forløbet sætter flere sanser i spil, når eleverne smager på æbler, lytter til fortællinger,
laver dramaøvelser og kreative udtryk.
I natur/teknologi undersøges æblet som naturfagligt fænomen, og i dansk arbejdes med kronologi og handlingsbro,
mens der i kristendom sættes fokus på æblets betydning i fortællingerne om Iduns æbler, Syndefaldet og Stridens æble.
Læreren har mulighed for at tilvælge ekstra lektioner i både billedkunst og natur/teknologi, hvor eleverne kan lave
mad af æbler og fremstille kunstværker med inspiration fra den belgiske kunstner René Magritte samt arbejde med
æbletryk.
Tilmeldte lærere modtager
Lærervejledning med baggrundsstof, forslag til undervisningsplan og elevopgaver
Hjemmeside med elevopgaver og illustrationer
Tilbud om kirkebesøg
HVÆLVINGENS HEMMELIGHEDER (4. - 6. KL.)
Hjælp dine elever med at afsløre kalkmaleriernes hemmeligheder og giv dem et overblik over sammenhængen mellem centrale fortællinger i Bibelen.
Eleverne lukkes ind i Bibelens univers ved hjælp af en kort nyproduceret film, hvor kalkmalerierne gennem animation bliver gjort levende og forståelige.
Med undervisningsmaterialet får læreren hjælp til at udfolde filmens historier og pointer. Eleverne introduceres overordnet til kalkmalerier og deres samtid, middelalderen. Derudover er der forslag til en række valgfrie fordybelsesområder. I hvert fordybelsesområde vil eleverne arbejde med Bibelens kronologi, udvalgte bibelske fortællinger og få nøgler til at ”åbne” kalkmaleriernes hemmeligheder. Som afslutning på
projektet skal eleverne selv arbejde kreativt med billedfortælling.
Tilmeldte lærere modtager
Lærervejledning med baggrundsstof, forslag til undervisningsplan og elevopgaver
Adgang til hjemmeside med supplerende materialer
Foldebibel til hver elev
MAN KAN DA IKKE GÅ PÅ VANDET!? (5. - 6. KL)
Var bundgarnspælene i Palæstina ekstra høje? Havde evangelieforfatterne en livlig fantasi? Eller kan man med den rette dosis tro gå på vandet?
Verden tager sig forskelligt ud, alt efter hvilke briller man ser den igennem – og sådan forholder det sig også med tekster.
Eleverne skal i projektet arbejde med metaforen som en særlig kategori, der illustrerer, at menneskers blik og perspektiv på tilværelsen sjældent er helt ens. De forskellige perspektiver introduceres i den nyproducerede tegnefilm Oskars briller, hvor en dreng læser den bibelske tekst om vandringen på søen med tre forskellige briller. Eleverne læser derefter to andre bibelske tekster med projektets briller og undersøger, om der så træder forskellige pointer frem i teksterne.
Projektet afsluttes med en skriveworkshop designet af forfatter Mette Vedsø.
Tilmeldte lærere modtager
Lærervejledning med baggrundsstof, forslag til undervisningsplan og elevopgaver
Spørgsmålskort til gruppearbejde om bibelske fortællinger
Små kasser til illustration af synsvinkler
Adgang til hjemmeside med bl.a. film og videoforedrag
KOM FRIT FREM (7. - 9. KL.)
Hvis du skulle skrive én liste med de kvinder, du kan komme i tanke om fra Bibelen og kristendommens historie. Og én liste med de mænd, du kan komme i tanke om. Hvilken liste ville så være længst? Sandsynligvis den med mændene.
Et sådant billede kendetegner ikke kun bibelhistorien. Også den generelle historieskrivning er længe blevet fortalt af mænd for mænd. Men tiden viser tegn på nybrud i alt fra musik, politik, kunst, medier, ehvervsliv og historie.
Dette projekt går videre ad den sti og zoomer ind på Bibelens kvinder og deres rolle, plads og betydning i kristendommen og dens historie. Ny forskning tyder nemlig på, at kvinderne har spillet en væsentlig rolle, både i de bibelske fortællinger og i kristendommens historie.
I projektet arbejder eleverne undersøgende og historisk-kritisk med udvalgte bibelcitater. Herefter skal de i mindre grupper arbejde med kvinder fra Bibelen og kirkehistorien – som fx Eva, Maria Magdalena, og Mother Teresa.
Tilmeldte lærere modtager
Lærervejledning med baggrundsstof og forslag til undervisningsplan
Folder til hver elev
Citatplakat
Adgang tIl hjemmeside med bla. Tiki Toki-tidslinje
HVEM TÆNDER DU PÅ? (8. - 9. KL.)
Hvem tænder du på er et projekt om seksuel identitet og religion. Projektet tager udgangspunkt i både dansk og europæisk lovgivning, der angiver, at ingen må diskrimineres på grund af deres seksuelle orientering, og undersøger, hvordan man i kristendom og islam kan forholde sig til seksuelle minoriteter.
I løbet af projektet bliver eleverne introduceret til kristendommens og islams syn på homoseksualitet - både ud fra religiøse tekster, men også gennem de meget forskellige fortolkninger, der kan være af disse tekster samt fortolkningernes betydning for menneskers liv i dag.
Projektet præsenterer ved hjælp af tekster og videofortællinger både et indefra-perspektiv om at tilhøre en seksuel minoritet og være kristen/muslim, og et udefra-perspektiv i form af repræsentanter fra kristendom og islam, der forholder sig til menneskers seksuelle orientering.
Tilmeldte lærere modtager:
Hjemmeside med undervisningsvejledning, film og opgaver
Lærermateriale med samling af tekster
KRISTENDOMMENS HISTORIE (8. - 9. KL.)
Hvornår og hvordan opstod kristendommen? Hvordan gik det til, at kristendommen kom til Danmark? Og hvorfor findes der så mange forskellige former for kristendom i dag? Dette er blot nogle af de spørgsmål, someleverne vil få svar på i løbet af detteundervisningsforløb.
Projektet vil give eleverne et overblik over kristendommensudvikling fra at være en lille udløber af jødedommen til en stor verdensreligion med mange forskellige kirkesamfund. Der vil være flere historiske nedslag fx i vikingetid og omkring reformationen.
Afslutningsvis skal eleverne fremstille et kreativt produkt, som også vil kunneanvendes til folkeskolens afgangseksamen.
Tilmeldte lærere modtager:
Lærervejledning med baggrundsstof, forslag til undervisningsplan og elevopgaver
Klassesæt af elevhæfte om kristendommens historie
Forslag til prøvespørgsmål
Forslag til kreative produkter, der også kan anvendes til afgangsprøven
Folkekirkens Skoletjeneste i Næstved | Stationsvej 4, kld.| 4171 Glumsø