MELLEMTRIN

FRA BETLEHEM TIL JERUSALEM (4.-6. kl.)
 

FAG: Kristendomskundskab
PERIODE: Hele skoleåret
OMFANG: 8 - 14 lektioner + kirkebesøg
LEVERING: Uge 32

Et projekt målrettet elever med autismespektrumforstyrrelser. 

Gennem arbejdet med den historiske Jesus og den fortalte Jesus, opnår eleverne indsigt i, hvorfra kristendommen udspringer, hvad der kendetegner den som religion, samt hvordan kristendommen gennem mere end 1000 år har sat sine spor i vores samfund.

Der tages udgangspunkt i, hvad man ifølge historievidenskaben kan sige om Jesu eksistens og livsforløb. Forløbet indledes med, at eleverne ser en explainerfilm om den historiske Jesus. Herefter arbejder eleverne med 8 tegnede bibelfortællinger om Jesu liv. 

Til hver fortælling er knyttet en genstand som visuel og sensorisk igangsætter. Filmene og nogle af elevopgaverne findes desuden på engelsk.

Forløbet afsluttes med et kirkebesøg med fokus på troens Jesus. Skrinet med genstandene medbringes, og anvendes som en visuel reminder til de bibelske fortællinger, eleverne har arbejdet med i klassen, og de knyttes til steder og ritualer i kirken.

Tilmeldte lærere modtager

Tilmeldte lærere modtager:

Lærervejledning med baggrundsstof, forslag til undervisningsplan og differentierede elevopgaver

Skrin med en genstand til hver lektion

Elevhæfte med landkort over Israel, plakat med historiske fakta, differentierede opgaver og klistermærkeark

Hjemmeside med bl.a. explainerfilm om den historiske Jesus og 8 korte tegnefilm

 

LIGNELSER - HISTORIER DER LIGNER (4.-6. kl.)
 

FAG: Kristendomskundskab 
PERIODE: September - november
OMFANG: 4 - 10 lektioner
LEVERING: Uge 32

Illustration: Birgitte Ahlmann

I Det Nye Testamente besvarer Jesus ofte et spørgsmål med at fortælle en lignelse. Men hvad er en lignelse? Hvorfor benyttede Jesus disse fortællinger, og hvad kan vi bruge lignelserne til i dag? 

Det sættes der fokus på i dette forløb, hvor eleverne gennem små lege og øvelser arbejder kropsligt og sanseligt med tolkningen af fire udvalgte lignelser: En mand havde to sønner, Arbejde i vingården, At sidde til bords hos Gud og En konge gør regnskabet op.  

Igennem arbejdet med lignelserne får eleverne både viden om lignelsen som genre og om centrale kristendomsfaglige temaer.  
Til projektet medfølger instruktionsvideoer, som klæder læreren på til at køre lege og øvelser med børnene. 

Blandt de tilmeldte klasser vil et begrænset antal klasser blive tilbudt besøg i Bibliarium i København, som åbner i foråret 2025. Klassen får dermed mulighed for at være blandt de allerførste til at opleve Danmarks nye oplevelsescenter til formidling af bibelske fortællinger.
 

Tilmeldte lærere modtager

Lærervejledning med baggrundsstof, forslag til undervisningsplan og elevopgaver

Adgang til hjemmeside med ressourcer til undervisningen

MARIA I KUNST OG SALMER (4. - 5. kl.)
 

FAG: Kristendomskundskab og musik
PERIODE: November-april
OMFANG: 6-10 lektioner
LEVERING: Uge 43

Illustration: Adi Holzer

Årets salmesangsprojekt sætter fokus på Jomfru Maria, og hvordan hun optræder både i kunsten og i salmerne. I projektet skal eleverne synge og arbejde med salmerne Nu kom der bud fra englekor, Et barn er født i Betlehem, En rose så jeg skyde, Lille Messias, Maria gennem torne går, og til hver af disse salmer skal eleverne forholde sig til enten et gammelt eller et moderne kunstværk. Som afslutning på forløbet kan eleverne lave et kreativt produkt over et bebudelsesbillede.

Salmerne vil være tilgængelige fra en hjemmeside, hvorfra eleverne også kan præsenteres for orgelmusik inspireret af årets tema. Desuden modtager klassen en smuk plakat med tre bebudelsesbilleder. 

Klassen har også mulighed for at besøge den lokale kirke, hvor eleverne kan få hjælp til indøvningen af salmerne. Organisten vil desuden give en præsentation af orglet som instrument, og præsten vil tale med eleverne om Maria.

Et udvalgt antal klasser vil som indledning til projektet blive tilbudt at komme på workshop med fortælling og krea på Galleri Emmaus i Haslev.
 

Tilmeldte lærere modtager

Lærervejledning med baggrundsstof, forslag til under- visningsplan, elevopgaver samt tekster og noder

Hjemmeside med indspilninger af projektets salmer og orgelmusik

Årets salmeplakat med bebudelsesbilleder

Tilbud om lærerkursus på Galleri Emmaus i Haslev tirsdag den 22. oktober 2024 kl. 14 - 16. Se mere her

 

PÅ REJSE MED GRUNDTVIG (5.-6. kl.)

FAG: Kristendomskundskab og historie
PERIODE: December - februar
OMFANG: 7 - 8 lektioner 
LEVERING: Uge 47

Illustration: Jan Solheim

FOLKEkirken, FOLKEtinget, FOLKEskolen... Hvem har fundet på at sætte ‘folke’ foran de store organisationer i Danmark? Og hvad betyder det folkelige for danskernes fællesskaber?  

Få har som N.F.S. Grundtvig præget det danske samfunds forståelse af demokrati, dannelse og tro. I projektet møder eleverne Grundtvig gennem en tegneserie, eleverne præsenteres for tre steder, hvor Grundtvig i sit liv har sat aftryk, og hvor han også i dag har sat sine spor. Ved hjælp af medfølgende dialogkort samles der op på tegneseriens indhold.  

Via projektet understøttes elevernes historiske bevidsthed og deres kendskab til Grundtvigs betydning for det samfund, de lever i. Det gøres via en kuffert, som indeholder genstande fra en grundtvigsk arv; en salmebog, en stemmeseddel og en fortælling fra nordisk mytologi. 
I samme kuffert skal eleverne give Grundtvig noget tilbage, som karakteriserer deres liv og fællesskab med hinanden i nutidens samfund. 

 

Tilmeldte lærere modtager

Lærervejledning med baggrundsstof og forslag til undervisningsplan

Klassesæt af tegneserie

Dialogkort

Kuffert med genstande fra Grundtvig  

 

RE:FORMATION - TESER, TRO OG TVIVL (4.-6. kl.)

FAG: Kristendomskundskab, dansk og historie
PERIODE: Februar - april
OMFANG: 6 - 8 lektioner 
LEVERING: Uge 2

Illustration: Tiny Film

Re:formation er et spændende undervisningsprojekt om en tid for længe siden, hvor verden forandrede sig, og hvordan de forandringer stadig betyder noget for, hvordan mennesker i Danmark lever deres liv den dag i dag. 

Det er også en opdateret udgave af et undervisningsprojekt fra 2017, der var 500-året for Martin Luthers opslag af de berømte 95 teser på kirkedøren i Wittenberg, som satte reformationen i gang.

Undervisningsoplægget er tilrettelagt i fem faser – med fem faglige temaer, der introducerer eleverne for reformationens forudsætninger, indhold og konsekvenser. Eleverne kommer på den måde omkring både 1500tallets verdensbillede, Martin Luther og Bibelen, bogtrykkerkunsten, reformationen i Danmark samt fællessang.

Klassen kan arbejde med alle fem faser eller blot udvælge fx to eller tre. Hver fase introduceres for eleverne med en kort tegnefilm. Projektet inddrager i øvrigt korte historiske fortællinger, elevcases og en musikvideo af rapperen Per Vers.
 

Tilmeldte lærere modtager

Lærervejledning med baggrundsstof og forslag til undervisningsplan

Klassesæt af Re:minder - elevbog med tekster, billeder, opgaver og fakta om reformationen

Adgang til hjemmeside med bl.a. tegnefilm og rap af Per Vers

Plakat
 

 


Folkekirkens Skoletjeneste i Næstved | Stationsvej 4, kld. | 4171 Glumsø