Mellemtrin
DRØMME, VENSKABER OG USYNLIGHEDSKAPPER (4.-6. kl.)
- Astrid Lindgrens Mio, min Mio

FAG: Kristendomskundskab og dansk
PERIODE: September-december
OMFANG: 8 + tid til oplæsning
LEVERING: Uge 32
Illustration: Anne-Sophie Helger
Hvad gemmer der sig i gamle flasker? Hvilket stof er drømme vævet af? Og hvad kan overvinde hjerter af sten?
Udgangspunktet for projektet er Astrid Lindgrens klassiker Mio, min Mio – om Bo Vilhelm Olsen, en adopteret dreng,
hvis plejeforældre ikke kan lide ham. En dag finder han en flaske med en ånd i, som tager ham med på en rejse til Landet
i det Fjerne. Her har han det fantastisk. Han hedder Mio, er søn af den gode Konge, får bedstevennen Jum-Jum og
sin helt egen hest, Miramis. Men i nabolandet bor den onde Ridder Kato...
Efter at have læst eller lyttet til historien skal eleverne følge Mios rejse til Landet i det Fjerne. Eleverne arbejder med
fortællingens personer og symboler. Projektet har fokus på intertekstualitet og trækker tråde til kristendommen, nordisk
mytologi, fantastiske fortællinger og eventyr. Desuden vil der blive mulighed for at inddrage brudstykker på svensk.
Gennem projektet kommer eleverne til at arbejde med følgende temaer:
- Godt og ondt
- Ensomhed og venskab
- Håb og drømme
Tilmeldte lærere modtager:
Lærervejledning med baggrundsstof, forslag til undervisningsforløb og elevopgaver
Bogen Mio, min Mio af Astrid Lindgren
Klassesæt af elevhæfter samt A3-arbejdsark til hver elev med kort over Landet i det Fjerne
Materialekit med postkort, guldæble og flaskepost
HÅND OG ÅND (5.-6. kl.)
- (h)ånd i tre fag

FAG: Håndværk & design, kristendomskundskab og dansk
PERIODE: September-december 2025
OMFANG: 8 i kristendomskundskab og dansk + 6-12 i håndværk&design
LEVERING: Uge 32
Lærerkursus om Grundtvigs (h)åndarbejde
I tilknytning til forløbet tilbydes et lærerkursus om Grundtvigs syn på forbindelsen mellem håndens arbejde og åndens udvikling.
Kris fra Følsomt Broderi vil guide i kunsten af brodere, og leder af Grundtvigakademiet Ingrid ank holde oplæg om at gribe og begribe.
Kurset foregår den 23. september kl. 14-16.30 i København.
Læs mere her
Illustration: Klara Espersen
Er det tilfældigt, at ordet hånd indeholder ordet ånd?
Hvad mente N.F.S. Grundtvig, når han sagde, at der er en forbindelse mellem hånden og ånden?
Hvad sker der, hvis vi fjerner h fra ord med hånd? Og kan man lave åndarbejde i håndværk og design?
Dette projekt sætter fokus på hånd og ånd i tre fag. I kristendomskundskab introduceres eleverne for Grundtvigs tanker om krop, hånd og ånd i en lille film. De arbejder også med den bibelske skabelsesberetning og dens betydning for
Grundtvig.
I dansk arbejder eleverne med opslagsværket LeksikÅND over ord med HÅND af forfatter Mette Hegnhøj og illustrator
Klara Espersen. Eleverne skal bl.a. have fokus på, hvad et leksikon er og på forfatterens håndværk. Hvilke virkemidler
har forfatteren i sin værktøjskasse? Og hvilke værktøjer bruger eleverne?
Mange har genopdaget glæden ved håndens arbejde, men det tager tid at lære at mestre et håndværk. Derfor skal eleverne i faget håndværk og design fordybe sig i et håndværk og
skabe hænder i enten træ, metal eller tekstil. Som afslutning på projektet udstiller eleverne deres værker og reflekterer over deres egne erfaringer med (h)åndens arbejde.
Tilmeldte lærere modtager:
Lærervejledning med baggrundsstof, forslag til undervisningsforløb og elevopgaver
LeksikÅND over ord med HÅND
Adgang til hjemmeside
Tilbud om materialekit i træ, tekstil eller metal
Tilbud om lærerkursus
LABYRINTER (4.-6. kl.)
- veje og vildveje

FAG: Kristendomskundskab
PERIODE: Februar-juni
OMFANG: 8-10 + kirkebesøg
LEVERING: Uge 5
Særtilbud: Besøg Bibliarium
Det nyåbnede oplevelsescenter om bibelske fortællinger i København er bygget som en stor labyrint.
Fem klasser tilbydes et besøg i Bibliarium, hvor eleverne kan gå på opdagelse i menneskelivets veje og vildveje i lyset af de bibelske fortællinger.
Læs mere om Bibliarium her.
Angiv ønske om besøg i Bibliarium ved tilmelding.
Illustration: Kristian Eskild Jensen
Skilleveje, blindgyder og den røde tråd. Hvad gør det ved kroppen, tempoet og åndedrættet, når der kun er én vej
frem? Og hvad gør det ved hovedet, fantasien og orienteringsevnen, når der hele tiden skal vælges retning?
Labyrinter har fascineret og spillet en rolle i menneskers liv og tro siden oldtiden. Formålet med dette projekt er at gøre
eleverne fortrolige med labyrinter fra forskellige tider, steder, kulturer og religioner ved at lade dem møde labyrintens
rum i myter og fortællinger fra oldtiden, den græske mytologi og i kristendommen både før og nu.
Igennem konkret labyrintvandring, samtale og refleksion får eleverne en kropslig erfaring
og forståelse af labyrinten som et billede på menneskelivets veje og vildveje
– og dermed nysgerrighed på de udfordringer, livet byder på.
Til projektet hører et labyrintisk besøg i den lokale kirke, hvor eleverne skal
følge hver sin røde tråd gennem kirkerummet og samtale med den lokale
præst om skilleveje, blindgyder og gåmakkere igennem menneskelivet. På
kirkebesøget får eleverne inspiration og redskaber til at lave interviews med
voksne om vejvalg i livets labyrint.
Tilmeldte lærere modtager
Lærervejledning med baggrundsstof, forslag til undervisningsforløb og elevopgaver
Elevhæfter
Labyrint-kit til brug på skolen
Adgang til projekthjemmeside
Tilbud om kirkebesøg
LYS (4.-5. kl.)
- et møde med den danske salme 2026

FAG: Kristendomskundskab og musik
PERIODE: Januar-maj
OMFANG: 6-10
LEVERING: Uge 43
Lærerkursus om LYS
Vi inviterer til lærerkursus, hvor digter Dy Plambeck og komponist Marianne Søgaard vil fortælle om den salme som de har skrevet til dette års Et møde med den danske salme.
Hør også om Ole Rømers opdagelse af lysets tøven og om lysets betydning for at kigge på stjerner.
Kurset foregår den 18. november i Rundetaarn i København.
Læs mere her
Illustration: Munchmuseet, Edvard Munch Solen
Lys trænger gennem de mindste sprækker, det får os til at misse med øjnene, det varmer os og får alting til at gro og
spire. Lys er liv, og dets vigtighed for menneskets eksistens kan aflæses i de mange religiøse fortællinger, kunstværker
og salmer, der har lyset som tema.
I dette års salmesangsprojekt stifter eleverne bekendtskab med fem salmer. Fire gamle kendinge og en helt ny salme af
Dy Plambeck og Marianne Søgaard, som er skrevet og komponeret specielt til dette projekt:
• Lysets engel går med glans
• Du som har tændt millioner af stjerner
• Se nu stiger solen af havets skød
• Den signede dag med fryd vi ser
• Nyskrevet salme af Dy Plambeck og Marianne Søgaard
Eleverne skal bl.a. arbejde med salmernes billedsprog og stemninger. Alle salmerne er tilgængelige på projektets hjemmeside – både i indsungne
og instrumentale udgaver.
Tilmeldte lærere modtager
Lærervejledning med baggrundsstof, forslag til undervisningsplan,
elevopgaver samt tekster og noder
Hjemmeside med indspilninger af projektets salmer og orgelmusik
Årets salmeplakat
Tilbud om lærerkursus i Rundetaarn
Folkekirkens Skoletjeneste i Næstved | Stationsvej 4, kld. | 4171 Glumsø