Udskoling
LYSlevende (8.-9. kl.)
- om lysets betydning og symbolik

FAG: Kristendomskundskab + evt. fysik og biologi
PERIODE: September-december 2025
OMFANG: 7 inkl. kirkebesøg + evt. biologi og fysik
LEVERING: Uge 32
Se video om kirkebesøget her
Illustration: Els Cools
Lys er et grundsymbol, som findes overalt: i religioner og livsanskuelser, i sangtekster, i fortællinger og i utallige talemåder. Derfor er lysets symbolbetydning temaet i projektet LYSlevende.
Projektet indledes med et legende og eksperimenterende besøg i den lokale kirke. Efterfølgende skal eleverne gå på opdagelse i et udvalg af korte kilder om lys fx tekster, fotos, kunstbilleder og ritualer fra forskellige religioner og kulturer. Alle lyskilderne er samlet på store arbejdsark i plakatstørrelse. Herefter arbejder eleverne med ritualers opbygning og iscenesætter selv et fiktivt ikke-religiøst lystændingsritual.
Projektet er et kort undervisningsforløb målrettet kristendomskundskab – og kan desuden afvikles flerfagligt med biologi og fysik. I projektets tre fagfilm undersøger skuespiller Thure Lindhardt lysets funktion og betydning i samtale med henholdsvis præst Signe Malene Berg, biolog Morten DD Hansen og astrofysiker Anja C. Andersen.
I biologi fokuseres der på lysets betydning for livet på jorden (2 lektioner).
I fysik er der fokus på lysets betydning for udforskningen af rummet (2 lektioner).
Tilmeldte lærere modtager:
Lærervejledning med baggrundsstof og forslag til undervisningsplan
Arbejdsark i plakatstørrelse til kildearbejdet i grupper
Besøg i den lokale kirke
Adgang til projektets hjemmeside med bl.a. fagfilm med skuespiller Thure Lindhardt
Inspiration til afgangsprøven
STILLE RÅB OG KNYTTEDE NÆVER (7.-9. kl.)
- et projekt om oprør

FAG: Kristendomskundskab
PERIODE: Hele skoleåret
OMFANG: 6-7 lektioner
LEVERING: Uge 34
Illustration: Simon Væth
Op på barrikaderne, grib megafonen!
Sådan vil mange måske tænke, når de hører ordet oprør. At det kræver massemobilisering og larm i gaden.
Men oprør kan se ud på mange forskellige måder. De kan være lokale, som når skoleklasser strejker for klimaet, det kan
være online, som når folk samles om et hashtag eller de kan være helt stille, som når et enkelt menneske siger fra og
vælger en anden vej.
Fælles for alle oprør, uanset om de larmer eller er stille, er, at de deler ønsket om at ændre noget.
Målet er ikke nødvendigvis at omstyrte det eksisterende, det kan også være at starte en samtale om noget, som man
synes er vigtigt, forkert, eller noget helt tredje. Og er der plads til etik i oprøret?
I dette projekt skal eleverne arbejde med oprøret som begreb, Jesus som oprører, Luther som oprører og oprør i kristendommen
i dag. Gennem fire explainerfilm stifter eleverne bekendtskab med de forskellige facetter af oprør. Efterfølgende
skal eleverne arbejde med forskellige kilder i et online oprørsbibliotek, der bl.a. kommer omkring oprør inden
for historie, forskellige religioner, musik og kunst. Afslutningsvis skal eleverne samle deres viden på en protestplakat,
der også kan anvendes som produkt til eksamen.
Tilmeldte lærere modtager:
Lærervejledning med forslag til aktiviteter og baggrundsstof
Klassesæt af elevhæfter
Adgang til projekthjemmeside med explainerfilm, oprørsbibliotek samt prøveoplæg
Maybe this Christmas (7.-9. kl.)
- et juleprojekt til de ældste elever

FAG: Kristendomskundskab
PERIODE: December 2025
OMFANG: 2-4 lektioner
LEVERING: Uge 47
Still fra filmen Maybe this Christmas
Julens budskab om glæde, kærlighed, fred, fællesskab, håb og lys i mørket sættes i den danske kortfilm Maybe this
Christmas ind i en nutidig kontekst.
Det er juleaften, og Bobby er ensom. Han beslutter sig for at tage en tur på tanken for at få to franske hotdogs og lidt
menneskelig kontakt. Ved tanken finder han et efterladt barn i en bil, og for en kort stund oplever han, hvordan det er
at kunne være noget for nogen. Barnet vækker noget i Bobby, river ham ud ensomheden og appellerer til hans hjerte.
Med udgangspunkt i kortfilmen arbejder eleverne i dette projekt med juleevangeliet, julen som højtid og reflekterer
bl.a. over filmens udsagn om, at julen handler om at give.
Projektet afsluttes med, at eleverne både i fællesskab og individuelt planlægger en omvendt julekalender, hvor det
handler om at give i stedet for at få.
Tilmeldte lærere modtager:
Lærervejledning med baggrundsstof, oplæg til refleksion og elevopgaver
Forslag til, hvordan eleverne kan lave en omvendt julekalender
Adgang til filmen via projektets hjemmeside
SkamSTØTTE (8.-9. kl.)
- skærmskam, klimaskam, kropsskam, klasseskam og instaskam…

FAG: Kristendomskundskab og dansk
PERIODE: Februar-maj 2026
OMFANG: 6-8 lektioner
LEVERING: Uge 5
Lærerkursus om skam med Christian Hjortkjær
I tilknytning til forløbet tilbydes et lærerkursus om skam med højskolelærer og ph.d. i teologi Christian Hjortkjær, der med afsæt i sin bog Skamfuld fra 2024 vil forklare, hvorfor det er godt at have skam i livet, men fatalt at have for meget.
Kurset foregår den 5. februar kl. 14.30-16.30 i Søborg.
Læs mere her
Skam er usynlig, og samtidig er den overalt. Skammen er et almenmenneskeligt vilkår, der i bedste fald kan fungere
som et etisk kompas, men i værste fald kan få et menneske til at tvivle på, at det er værd at elske. Skyld kan undskyldes,
men hvordan UNDskammer man?
Med afsæt i Christian Hjortkjærs bog Skamfuld undersøger projektet, hvor meget og hvordan skam stadig fylder i
samfundet. Før i tiden blev skamstøtter rejst som monumenter for at udskamme folk, men hvordan ser den moderne
skamstøtte ud?
Eleverne arbejder i forløbet med skammens mange udtryk ved at pille en SKAMstøtte fra hinanden og undersøge den,
inden de selv bygger en omvendt skamSTØTTE – og giver deres bud på en modgift til skam.
Skamstøtten består af en stor bunke “byggeplader” med hver sin kilde om skam. Eleverne kan på tværs af pladerne
følge danskfaglige spor via billedanalyse og uddrag af novelle- og romantekster, mens de kristendomsfagligt arbejder
med Bibelens og kristendommens forståelse af skam samt med synet på begrebet skam i andre religioner.
Tilmeldte lærere modtager:
Lærervejledning
Et sæt temaplader, som kan bygges til en moderne skamstøtte
Oplæg til prøven i kristendomskundskab
Folkekirkens Skoletjeneste i Næstved | Stationsvej 4, kld. | 4171 Glumsø