INDSKOLING
AT VÆRE ET HJERTE (1.-4. kl.)
FAG: Kristendomskundskab og dansk
PERIODE: September - november
OMFANG: 10 lektioner
LEVERING: Uge 32
Illustration: Mette Marcussen
Kan man leve med et hjerte i en flaske? Og hvorfor er kærligheden størst af alt?
Man kan sige, at være menneske er at være et hjerte. Det er nemlig ikke helt nok at sige, at man har et hjerte, for det vi ”har”, kan vi ignorere. Men et hjerte kan man ikke ignorere. Det mærker man hele tiden. Og så forbindes hjertet ofte med det symbol, der repræsenterer følelsen af kærlighed.
I projektet skal eleverne arbejde med bogen Hjertet og flasken af Oliver Jeffers, hvor en lille pige vælger at putte sit hjerte i en flaske, da hendes elskede bedstefar dør. Hendes nysgerrighed og livslyst skrumper, og først da hun som voksen møder et andet barn, kan hjertet tages ud af sit hårde kammer og igen åbne sig for verdens mange vidunderlige ting. Derudover skal eleverne arbejde med en gendigtning af fortællingen om, hvorfor Paulus i et af sine breve, erklærede “at størst af alt er kærligheden”, og hvordan hjertet blev et af de vigtigste symboler indenfor kristendommen.
NB: Projektet inkluderer ikke natur/teknologi, men det vil være oplagt at indgå et samarbejde med fagets lærer om hjertet, så den biologiske vinkel også belyses.
Tilmeldte lærere modtager:
Lærervejledning med baggrundsstof, forslag til undervisningsplan og elevopgaver
Bogen Hjertet og flasken
Materialepose med hjerter
Adgang til hjemmeside
DEN GYLDNE REGEL (1.-4. kl.)
FAG: Kristendomskundskab, dansk
PERIODE: September - december
OMFANG: 8 - 10 lektioner
LEVERING: Uge 32
Illustration: Charlotte Pardi
Hvad sker der, når vi er onde ved hinanden? Betyder det noget, hvordan man siger undskyld til et andet menneske? Og hvad sker der, når de onde ler til sidst, og de gode bliver ædt med hud og hår?
De fleste mennesker kender fablen om haren og skildpadden og ved, at fablen har en klar opbyggelig morale. Men der findes også fabler, der har en anden slags morale. Eleverne skal i dette projekt både arbejde med traditionelle moralske fabler, samt med amoralske fabler, hvor dyrene på ingen måde udviser moralsk adfærd. Eleverne skal bl.a. undersøge, hvad det betyder for en fortælling, at moralen bliver sat ud af spillet.
Mange religioner har et bud på, hvordan mennesker bedst muligt kan leve sammen. Det kan for eksempel være ved at give moralske anvisninger på, hvordan man skal opføre sig og drage omsorg for andre. Eleverne skal derfor i projektet arbejde med den gyldne regel og lignelsen om den barmhjertige samaritaner.
Gennem forskellige aktiviteter skal eleverne diskutere og gå på opdagelse i, hvad begreberne moral og amoral indeholder, samt hvad de betyder for den måde, vi mennesker er sammen på. Samtidig skal de filosofere over, hvorfor der findes regler, hvornår en regel er god, og hvilket ansvar mennesker har over for hinanden.
Tilmeldte lærere modtager
Lærervejledning med baggrundsstof, forslag til undervisningsplan og elevopgaver
Billedbogen Og de onde lo - amoralske fabler
Adgang til hjemmeside med bl.a. billeder og oplæsning af tekster
OG DET SKETE... (1. -4. kl.) ÅRETS JULEKALENDER FOR DE MINDSTE
FAG: Kristendomskundskab
PERIODE: December
OMFANG: 10 - 45 minutter hver skoledag i december
LEVERING: Uge 47
Illustration: Joanna Ljósá
Kan man være med i det himmelske kor, hvis man ikke kan synge? Hvor mange vise mænd er der?
Og hvem har egentlig ansvaret for gaverne til den lille baby Jesus?
Lukas og Matthæus husker det, der skete i Betlehem, dengang Jesus blev født, lidt forskelligt. De har skrevet hver deres version ned i Det Nye Testamente og synes, at den anden er galt på den. Og ikke nok med det. De kan også se, at de julekrybber, der bliver stillet op mange steder i december måned, blander det hele sammen. Nogle gange stiller folk endda figurer ind i julekrybben, der slet ikke hører til i fortællingen. Det er noget værre rod!
Derfor beslutter de to evangelister sig for hver dag i december at skrive et brev til de tilmeldte klasser, hvor de forklarer, hvordan det hele hænger sammen. Det er bare ikke så nemt. Hverken at blive enige eller at få styr på julekrybben.
I forbindelse med projektet har klassen mulighed for at gå forbi en lokal kirke, hvor en stemningsfuld julekrybbe vokser frem i takt med projektets forløb. Hver dag placeres en ny figur, som også kan se via et ’krybbecam’ på projektets hjemmeside. I julekrybben findes desuden en opfordring til at gå på jagt efter kirkens julehemmelighed.
Tilmeldte lærere modtager
Et brev til hver skoledag i december
Julekrybbe til klassen
Adgang til hjemmeside med ”krybbecam”, hvor dagens krybbefigur afsløres
Tilbud om at se kirkens julekrybbe og finde kirkens julehemmelighed (udendørs aktivitet)
PÅ JAGT I DET GAMLE TESTAMENTE (1.-3. kl.)
FAG: Kristendomskundskab, dansk,
PERIODE: Januar - marts
OMFANG: 6 - 8 lektioner
LEVERING: Uge 47
Illustration: Marie Dyekjær Eriksen
Hvad hed Noas skib? Hvor stor skal man være for at besejre en kæmpe?
Hvor højt et tårn kan mennesker bygge? Og hvor dårligt kan man egentlig behandle sine søskende?
I dette projekt skal eleverne på jagt efter en række centrale fortællinger i Det Gamle Testamente.
Med udgangspunkt i en stor myldreplakat, som er udviklet til projektet, skal eleverne arbejde med Det Gamle Testamente gennem 12 korte fortællinger. Det drejer sig om Skabelsen, Syndefaldet, Noas ark, Babelstårnet, Kain og Abel, Abraham og Isak, Jacob og Esau, Josef og hans brødre, udfrielsen fra Egypten, Moses, David og Goliat, og Jonas og havdyret.
Projektet afsluttes med et kreativt forløb, hvor eleverne i små grupper vælger én af fortællingerne, som de laver et produkt ud fra. I materialet vil der være en række forslag til dette produkt.
Tilmeldte lærere modtager
Lærervejledning med baggrundsstof, forslag til under- visningsplan og elevopgaver
Plakat af tegneren af Marie Dyekjær Eriksen
Klassesæt af A3-plakater til farvelægning
DET HELE GÅR I FISK (1.-2. kl.)
FAG: Kristendomskundskab, dansk, natur/teknologi, billedkunst
PERIODE: Marts - april
OMFANG: 10 lektioner
LEVERING: Uge 2
Illustration: Birde Poulsen
Sølvskinnende skæl, blævrende indmad og en helt særlig lugt. I dette forløb kommer alle sanser i spil, når der skal males fantasifulde fisk, lyttes til utrolige undervandshistorier og dissekeres sild.
Fisken er gennem årtusinder blevet brugt som symbol i forskellige religioner. Den har repræsenteret guddomme, frugtbarhed og genfødsel. I det 1. århundrede tog de kristne fisken til sig som symbol. Hvorfor mon de gjorde det, og hvor møder vi fisken i Det Nye Testamente?
Gennem forløbet vil eleverne høre bibelfortællingerne om Jonas og hvalfisken, Peters fiskefangst, bespisningen af de 5000 mennesker, samt om disciplene som Jesus kaldte menneske-fiskere. Derudover skal de arbejde med fisken som hvirveldyr og lære om fiskens anatomi. Blandt de tilmeldte klasser tilbydes et begrænset antal workshops med en naturvejleder, hvor klassen skal undersøge fisken både udenpå og indeni.
Som afslutning på forløbet kan eleverne lave både 2- og 3-dimensionelle værker i billedkunst, f.eks. Jonas og hvalen og forskellige former for fisketryk.
Tilmeldte lærere modtager
Lærervejledning med baggrundsstof, forslag til undervisningsplan og elevopgaver til dansk, natur/teknologi og billedkunst
Klassesæt af elev-foldebog
Tilbud om kirkebesøg
Tilbud om workshop
Folkekirkens Skoletjeneste i Næstved | Stationsvej 4, kld. | 4171 Glumsø