INDSKOLING

ET ÆBLE OM DAGEN (1.-2. kl.)
 

FAG: Kristendomskundskab,dansk, natur/teknologi, billedkunst
PERIODE: September - november
OMFANG: 4 - 18 lektioner
LEVERING: Uge 32

Hvad sker der med de nordiske guder, hvis de ikke får deres æbler? Kan et æble virkelig starte en krig? Og hvad har æbler egentlig at gøre med viden?

Et æble om dagenarbejder dels med centrale æblefortællinger fra nordisk, græsk og kristen mytologi og dels med æblet som naturfagligt fænomen. Forløbet sætter flere sanser i spil, når eleverne smager på æbler, lytter til fortællinger og laver dramaøvelser og kreative udtryk.

I natur/teknologi undersøges æblet som naturfagligt fænomen, og i dansk arbejdes med kronologi og handlingsbro, mens der i kristendomskundskab sættes fokus på æblets betydning i fortællingerne om Iduns æbler, Syndefaldet og Stridens æble.

Læreren har mulighed for at tilvælge ekstra lektioner i både billedkunst og natur/teknologi, hvor eleverne kan lave mad af æbler og fremstille kunstværker med inspiration fra den belgiske kunstner René Magritte samt arbejde med æbletryk.

Tilmeldte lærere modtager

Lærervejledning med baggrundsstof, forslag til undervisningsplan og elevopgaver

Adgang til hjemmeside

 

 

 

 

DER ER LÆNGE, LÆNGE TIL... (1.-3. kl.)
- med lågekalender

FAG: Kristendomskundskab, dansk
PERIODE: December
OMFANG: 15-45 min. hver skoledag i december
LEVERING: Uge 47

Illustration: Zarah Juul, 2023

Hvis der er opgaver, er der så også nedgaver? Kan man blive glad for en gave, man ikke har ønsket sig? Og hvad venter man på i december?

December er ikke som den plejer! Anna og Otto skal bo hos deres mormor og morfar, mens deres mor er i Spanien for at genoptræne sin dårlige ryg. Selvom Anna og Otto altid har det hyggeligt sammen med mormor og morfar, så bliver december bare ikke det samme uden mor. 

For at give Anna og Otto noget andet at tænke på, har deres mor lavet en pakkekalender til dem. Men pakkekalenderen er ikke helt almindelig, for pakken kan både være en gave og en opgave. Pakkekalenderen sender de to søskende ud på oplevelser, hvor de møder forskellige mennesker og får indblik i, at julen både er spændt ventetid, travl forberedelsestid og traditionsrig højtid.

Hver skoledag i december åbnes en låge i kalenderen, og der læses et kapitel i bogen. Eleverne kan efterfølgende eventuelt fordybe sig yderligere i dagens emne på hjemmesiden.

Tilmeldte lærere modtager

Oplæsningsbogen Der er længe, længe til?

Lågekalender

Adgang til hjemmeside

UNDERLIG FISK (2 - 3. kl.)
 

FAG: Kristendomskundskab, dansk
PERIODE: Januar-februar
OMFANG: 6-8 lektioner
LEVERING: Uge 48

Rebecca Bach-Lauritsens og Lea Hebsgaard Andersens lille hverdagsdrama Underlig fisk handler om Liv, som er bedsteveninde med Fie. Men en dag begynder Flora i deres klasse. Pludselig bliver Liv usynlig. Fie ser hende ikke. Findes Liv så ikke mere?

Med fortællingen om Liv inviteres eleverne til at tænke over det at føle sig set eller overset, synlig eller usynlig, udenfor eller indenfor fællesskabet. Eleverne præsenteres også for den bibelske fortælling om den udstødte tolder Zakæus, der oplever, hvordan det at blive set af en anden bliver en helt ny begyndelse.

Hver klasse får tilsendt en lille undre-æske med forskellige genstande, der kan bruges som afsæt i en indledende filosofisk samtale om det at føle sig overset/synlig.

Afslutningsvis skal eleverne arbejde med skyggeteater. Her tegner og klipper eleverne figurer og viser en lille forestilling i en skyggekasse, der hurtigt og enkelt kan laves af forhåndenværende materialer.

Tilmeldte lærere modtager

Lærervejledning med baggrundsstof og foreslag til undervisningsopgaver

Oplæsningseksemplar af bogen Underlig Fisk

Elevhæfter

Adgang til hjemmeside med instruktionsvideo til skyggeteater

Undre-æske til filosofisk samtale

 

MONSTRE PÅ SPIL (1.-3. kl.)

FAG: Kristendomskundskab, dansk, billedkunst, musik
PERIODE: Marts-april
OMFANG: 11 lektioner 
LEVERING: Uge 32

Drabelige drager, modbydelige marer og tumpede trolde. Folketroen og religionerne er fulde af monstre. Men hvorfor er det egentlig sådan? Hvad kendetegner et monster? Og kan monstrene overhovedet overvindes?

Med udgangspunkt i forfatter Morten Dürr og illustrator Julie Østergaards bog fra 2021 om monstre og mennesker, frygt og håb møder eleverne sammen med de to børn Felix og Anna monstre fra Bibelen, fra nordisk mytologi og fra dansk folketro, som de efterfølgende skal arbejde videre med.

Fortællingen ledsages af et lydspor, komponeret af Mathias Madsen Munch. Lydsporet er en musikfortælling til bogen og er indspillet af et klassisk symfoniorkester.

Eleverne får til slut mulighed for at komme med deres bud på hvad de selv er bange for, altså hvordan deres eget monster ser ud, og hvordan man kan overvinde det. Hele projektet afsluttes med, at eleverne fremlægger deres egne monstre for hinanden.

Tilmeldte lærere modtager

Lærervejledning

Den kæmpestore oplæsningsbog Felix og Monstrene af Morten Dürr

Hjemmeside med lydspor til fortællingen

Faktakort

Tilbud om kirkebesøg


Folkekirkens Skoletjeneste i Næstved | Stationsvej 4, kld. | 4171 Glumsø