Klassikere, der stadig kan fås

Det hele går i fisk

Indskolingen

 

I dette projekt arbejder eleverne med fisk på alle mulige måder. De arbejder med tre bibelske fortællinger om fisk og lærer om fisk rent naturvidenskabeligt. Derudover indeholder projektet ideer til, hvor eleverne selv kan fremstille kreativeprodukter med fisketema.

Fisken er gennem tusinder af år blevet brugt som symbol i flere religioner. I kristen sammenhæng er fisken blevet brugt som symbol siden det 1. århundrede. 

Projektet er udarbedet som et tværfagligt forløb mellem kristendomskundskab, dansk, billedkunst og natur og teknologi.

Tilmelding til projekt


Når søskende strides

Indskolingen

 

Misundelse og vrede over forskelsbehandling og uretfærdighed, lysten til at gøre gengæld, men også glæden over samhørighed er nogle af de følelser, der kan opstå i den nære relation mellem søskende, mellem børn og forældre og klassekammerater i mellem. I projeket arbejdes der med de negative følelser, der kan opstå, men der sættes også fokus på, hvordan man kan komme videre, når de negative følelser har fået overtaget. 

Med udgangsspunkt i elevernes erfaringer fra de nære relationer arbejder klassen i dette projekt med fem bibelske fortællinger, der fortæller om søskende relationer og de følelser, der kan opstå i relationen. Det er bla. fortællingen om Kain og Abel , fortællingen om Josef og hans brødre og fortællingen om Jakob og Esau. 

Projektet er et tværfagligt forløb mellem kristendomskundskab og dansk.

Tilmelding til projekt


FISK - det er der ingen ben i

Mellemtrinnet

 

I dette projekt arbejder eleverne med fisk på alle mulige måder. De arbejder med tre bibelske fortællinger om fisk og lærer om fisk rent naturvidenskabeligt. Derudover indeholder projektet ideer til, hvor eleverne selv kan fremstille kreativeprodukter med fisketema.

Fisken er gennem tusinder af år blevet brugt som symbol i flere religioner. I kristen sammenhæng er fisken blevet brugt som symbol siden det 1. århundrede. 

Projektet er udarbedet som et tværfagligt forløb mellem kristendomskundskab, dansk, billedkunst og natur og teknologi. Derudober er der udviklet et undervisningsforløb til håndværk og design. 

Tilmelding til projekt


Engelbert H og den sidste chance

Mellemtrinnet

 

I dette undervisningsmateriale arbejder eleverne med Kim Fupz Aakesons billedfortælling Engelbert H og de bibeltekster, der er er billedromanens intertekstueller reference. Det er beretningerne om skabelsen, Sodoma og Gomorra og projeten Jonas. 

Kan duften af røræg virklig redde verden? Noget tyder på det, når man læser Kim Fupz Aakesons fortælling om englen Engelbert H, der sendes til jorden for at frelse den på syv dage. Gud bryder sig nemlig ikke om det, han dagligt ser i nyhederne. Der er for meget krig, elendighed og forurening. Det må stoppe. Ellers må jordfen ødelægges og en ny bygges op af rare bibliotikarer og kattekillinger. 

Temaet i materialet er en undersøgelse af, hvordan denne verden kan gøres til et bedre sted at leve. 

Projektet er et tværfagligt forløb mellem kristendomskundskab og dansk.

Tilmelding til projekt


Abraham, Isak og hvad så?

Mellemtrinnet

 

Hvad har du gang i, far?

Hvad siger man til sin søn, når man lige har prøvet at ofre ham til Gud?

Hvad siger man til Gud? Og hvad siger man til konen derhjemme? 

Med afsæt i Kim Fupz Aakesons historie om "Abraham, Isak - og hvad der videre hændte" skal eleverne arbejde med den bibelske fortælling og med forskellige etiske og filosofiske tematikker. Det er bla. lydighed/tillid, tro/tvivl og rigtigt/forkert, ligesom de også skal arbejde med Abraham-skikkelsen, som den kommer til udtryk i kristendommen, jødedommen og islam. 

Projektet er udarbejdet til faget kristendomskundskab

Tilmelding til projekt


Under overfladen - myter, monstre og mennesker

Mellemtrinnet

 

Monstre er spændende, fascinerende, sjove og skræmmende. Men i de religiøse myter har monstrene ofte en vigtig funktion.

I dette projekt arbejder eleverne med forskellige myter om monstre, der lever under overfladen fra både kristen-jødisk, nordisk, græsk og australsk mytologi. Foruden viden om monstrenes funktion i myterne, vil eleverne også opnå indsigt i myterne som en fortælleform, der skildrer tilværelsesspørgsmål på tværs af verdensdele og tid - en fortælleform, der ser ud til at være universel for mennskers beskrivelse af det uforklarlige, det mytiske og den monstrøse. 

Projektet er et tværfagligt forløb mellem kristendomskundskab, dansk og billedkunst.

Materialet findes i to udgaver: til 3.-4. klasse og  til 5.-6. klasse.

Tilmelding til projekt


Må man slå ihjel

Udskolingen

 

I dette projekt arbejder eleverne med etiske dilemmaer - er det fx i orden at dræbe et andet menneske? 

Eleverne præsenteres for forskellige etikse tilgange til problemet og skal forholde sig personligt til, hvilke overvejelser man kan gøre sig over dilemmaer i hverdagen. Det sker i dialog, ved hjælp af dilemmakort og cases. Derudover arbejder eleverne med tekstuddrag fra ungdomsromanen "Sniper" af Kasper Hoff samt tekster fra både kristendom, jødedom og islam. Med projektet følger elevopgaver, forslag til prøvespørgsmål og til kreative rodukter, der kan benyttes ved afgangseksamen. 

Projektet er udarbejdet til faget kristendomskundskab. 

Tilmelding til projekt


Går det hele ad helvede til?

Udskolingen

 

Går det hele ad helvede til? Er der overhovedet nogen, er tør håbe på noget? Eller går det ligefrem bedre end nogensinde?

Spørgsmål som disse danner udgangspunkt for projektet, hvor eleverne arbejder med begreberne håb og frygt, og med såvel dystopier og utopier som forestillinger om paradis og helvede i kristendom og islam. 

Til projektet er der udarbejdet et brætspil med etiske dilemmaer, og Kenneth Bøgh Andersen har skrevet en novelle til projektet

 

Projektet er et tværfagligt forløb mellem kristendomskundskab og dansk.

Tilmelding til projekt


Folkekirkens Skoletjeneste i Næstved, Stationsvej 4 kld. | 4171 Glumsø